ANSWER: SÖDRA LATIN

Q/A Permalink2

Hej läsare. Fick en fråga och en bön om att jag skulle berätta mer om hur det var på Södra Latin. Detta kanske kan hjälpa er som ska välja gymnasium nu till våren och börja till hösten. Jag märkte nu när jag läste igenom hela att detta inte är en så sansad och put-together förklaring. Men det är svårt. Finns så många hörnstenar att tala om.
.

.
Till att börja med; det är klart att du ska börja på Södra Latin! Om du är en utåtriktad (eller inte utåtriktad, men många där har rätt starka personligheter, fast vissa har i för sig inte det, men endå) tjej/pojke som inte är skoltrött. Komsi komsi.
.
Jag själv hade galet svårt att välja vilken linje jag skulle ta, visste bara att jag ville gå på Södra Latin för att det ligger på mysiga Söder, det går coola människor här och att alla är engagerade och högpresterande. Jag ville inte gå på någon slackerskola hehe. Och så ville jag komma bort från Bromma. Jag valde helt rätt skola faktiskt när jag väl tänker efter. Är jättenöjd.
.
I alla fall, jag går ju Samsam. Visste inte vad jag ville läsa. Valde Samsam. Och jag är nöjd. När folk säger att undervisningen är bra, så kan jag ju säga såhär; om du är intresserad inom samhälle och samhällsfrågor så har du verkligen kommit till rätt ställe. Politik och ekonomi vet jag själv inte någonting alls om, men det pratas det iaf väldigt mycket om, vilket är bra för då lär man sig ju endå. Typ en åttondel av min klass har koll på det mesta inom sånt, men många har inte det. Så känn inte att det ska hindra dig från att inte välja Sam och Södra.
.
Läxor och sånt, prov, instuderingsfrågor, grupparbeten. För mig känns det naturligt. Det är som det var i nian. Typ. Isch. Bara att tempot här faktiskt är rätt högt, men det verkar det som att det är överallt där eleverna bryr sig om skolan och är hängivna och strävar framåt till bästa betygen. I alla fall vad jag har hört av mina vänner på Blackebergs gymnasium, Östra Real, Kungsholmen och Norra Real. Så tveka inte på att välja Södra, hehe. Och om du hade högt studietempo i din tidigare skola klarar du nog definitivt av detta tempo. Det är en vanesak också. Sen beror det ju på vad man har lätt för också. Lärarna är väldigt entusiastiska och engagerade framförallt och jag är supernöjd. Och om jag är nöjd så är det bra, då jag inte är ett stort fan av lärare.
.
.
.
.
Lite allmän fakta om Södra som inte rör undervisningen (sociala bitar):
Varje fredag har hela skolan en lektion i sitt schema, samtidigt, då samlingen äger rum. Den är i aulan och har olika teman varje vecka och där förekommer det en massa uppträdanden (dans/sång/musik/teater/palindrom/videos/filmer/osv) som förgyller veckan. Verkligen skön stämning skapar det.
Det finns idrottsföreningar om du gillar att sporta.
Det finns galet många sköna personligheter.
Möjlighet till shopping och fikapaus på håltimmarna (förekommer inte jätteofta men endå).
.
.
Ja och nej frågor:
Finns det mycket hipsters där? Ja.
Finns det många snyggt klädda, modeintresserade människor? Ja.
Finns det många snygga, välklädda killar? Ja.
Finns det många killar? Nej. Minoritet.
Finns det många tjejer på Södra? Svar ja, ja och ja.
Finns det snygga lärare på Södra? Ja och nej.
Är maten bra? Nej och ja. Beror på om man gillar skolmat. Men majoriteten ogillar den, fast den funkar för mig.
Har ni världens grymmaste café? Ja. Ett STORT JÄDRANS JA. Vi har världens underbaraste Café som säljer typ allt och det är asgott. Typ ett stort skäl varför man ska börja här.
.
.
.
Jag är helt kär i skolan och det kommer nog du också bli. Hoppas vi ses där till hösten, och mejla mig gärna på facebook, mejl ([email protected]) eller skriv flera kommentarer med specifika frågor eller nåt om du undrar mer. Som du säkert märkt så gillar jag att skriva hehe. Kram!
.
#1 - - Anonym:

Tack, tack, tack och återigen tack för svaret! Hjälpte mycket ska jag säga. Kram :)

#2 - - Anonym:

Hej hur många killar gick det i din klass i gymnasiet?

Svar: Hej! Jag går fortfarande där och just nu går det 7 stycken killar i min klass. Två killar till gick i min klass förut men hoppade av/bytte från Södra till andra skolor p.g.a. att de inte kände att Södra Latin var deras grej. Vet att många kommer bäst överens med killar och så, vilket jag ofta känt med, men efter mina tre år på Södra Latin kan jag säga att det inte märks av så värst mycket. Många av killarna har starka personligheter och i alla fall jag har slutat att lägga vikt i av vilket kön mina vänner är, utan man lär känna nya personligheter, och framförallt erbjuder skolan en stor variation.
Cornelia None

Till top